14. The endddd!

24 april 2023 - Salvador, Brazilië

5 maand en een paar dagen geleden is het avontuur van mijn leven begonnen (tot nu toe in mijn leven alleszins xd). Maar time flies want momenteel zit ik klaar om de vlieger richting thuis op te stappen.

Het was een ervaring met hoogte- en dieptepunten, maar o zo dankbaar voor alles (ook aan mijn lieftallige oudertjes voor de sponsoring xoxo).

Zowel een klein, afgelegen community als de grote stad Salvador hebben een indruk op me nagelaten. Het was een ervaring waarbij ik veel over de wereld geleerd heb maar ook over mezelf als persoon.

Ondertussen kijk ik er enorm naar uit om terug te keren en iedereen terug te zien al heb ik ook wel een traantje gelaten bij het afscheid hier. Er zijn dingen die ik enorm hard ga missen zoals heel veel plaatsen waar ik acaí kan eten xddd, de tropische stranden en warme oceaan in de buurt en de warme, open, vriendelijke Brazilianen en zeer zeker de kindjes van mijn project. Maar ik ben ook heeeel blij dat ik terug ‘veiliger’ op straat kan wandelen en dat ik geen vuil vlees meer moet eten en vooral veel groenten kan eten xd O ja, in het Belgisch weertje heb ik echt absoluut GEEN zin in en in mijn havaianas omruilen voor sneakers OOK ECHT ABSOLUUT NIET. Want ja, ik heb 5 maanden op slippers gelopen and I looooved it :))))

Nu wat heb ik eigenlijk nog gedaan de laatste weken, want ik weet het, de update heeft lang geduurd.

Allereerst ben ik er nog eens een weekendje op uitgetrokken alleen naar een kleiner vissers/surfdorpje in de buurt. Het deed enorm veel deugd om uit de grote stad te zijn en te genieten van de rust. Ik ben daar een schildpadden en een walvissenproject gaan bezoeken en meer bijgeleerd over de sustainability issues eromtrent. Voor de rest heb ik genoten van een rustig stukje strand vol palmbomen zonder andere mensen + lekker eten. En nee ik was niet eenzaam hoor, het deed deugd om er eens alleen uit te trekken. Kan het iedereen aanraden ;) Een boekje, zee en strand et me is happy!

Voor de rest heb ik ook nog eens random op straat een kraakmassage gekregen. Niet helemaal vrijwillig xd Er kwam dus eens een mevrouwtje naar me toe die zei dat ik rechter moest lopen en dat ik waarschijnlijk veel zittend werk had (en ja klopt ook want vlijtige studente enzo). Dus ze begon aan mijn schouders en armen te kraken en te trekken, ik vertrouwde haar kennis erover niet echt dus was zeeeer wantrouwig maar toch bleef ze maar bezig. Mijn nek mocht ze wel niet kraken van me want brrr bah. Side note: ik was aan het wachten op de uber. Ze gooide me plots ook op haar rug, zo rug op rug voor de schouders nog meer te kraken, net op het moment dat ik mijn uber zag en zo snel mogelijk wou weglopen. Natuurlijk in die positie van de grond weg kon ik niet zo snel weg en begon ik immens hard te tegenstribbelen terwijl zij riep dat ik rustig moest blijven. Toen toch voetjes op de grond kunnen zetten en weggelopen naar de uber. Natuurlijk vroeg ze geld ervoor maar me was goneeee xdd. Dusja zeer plezante ervaring voor de toeschouwers aangezien dit gewoon op straat gebeurde xd. Hopelijk maak ik zo’n rare situaties niet meer mee in België XD.

Voor de rest heb ik natuurlijk ook nog gewerkt in mijn project. Engelse les gegeven, cinema avonden gehouden, capoeira lessen gevolgd + muziekles capoeira. Voor mijn bachelorproef heb ik ook een spel ontworpen over gentrificatie voor de kinderen. Fyi: gentrificatie is het proces waarbij de staat en vastgoed ontwikkelaars achterstallige buurten willen opknappen/opruimen wat vaak gepaard gaat met het (brutaal) ‘buitenzetten’ van de armere, (zwarte) bevolking in de buurt. Dit proces is een enorm probleem in de wijk en mijn project werkt er ook voor om de bewoners resistent te maken hiertegen zodat zij daar kunnen blijven wonen. Dit doen ze bijvoorbeeld door de huizen te schilderen zodat het een kleurrijke wijk is + door grote carnaval evenementen te organiseren waardoor er veel mensen van buitenaf de wijk leren kennen en gaan appreciëren, zodat hopelijk de staat dat ook gaat doen. Want zij zien de wijk nog steeds als een ‘vuile’ favela met veel drugsgebruikers. Het is dus ook belangrijk dat de kinderen hier educatie rond krijgen en dat was mijn focus van mijn bap. Ik heb dus een bordspel gemaakt met weetjes, quizzes en opdrachtjes waarbij ze meer info hieromtrent kregen. Dit is enorm goed gelopen en ze vonden het zo tof dat ze op het einde vroegen als ze een versie mee naar huis konden krijgen. Het project was ook enorm enthousiast erover en zij gaan het spel nu lichtjes aanpassen, vooral het taalgebruik + een grotere map maken om het te spelen. Dus me is enormmmm tevreden hierover hehe.

Voila voor de rest is er niet zoooveel uitzonderlijks nog gebeurd. Dit is het einde van de blog dus. Bedankt aan de trouwe fans, het was me een eer om jullie op de hoogte te houden van mijn Braziliaanse avonturen xdd

Bij deze wordt u nog gegroet door de persoon die binnen enkele uren gaat doodvriezen 🥶

Tchau Tchau!!!

Xoxo

1. Maria:
    Dag Eline,

Tof nog dit laatste verhaal van je blog te kunnen lezen.
    Een goede en vlotte reis terug.
    Wij rekenen erop dat jij het goede weer mee brengt…. ;-)
    Momenteel is het weer zoals jij het voorspelt..
    Weersverbetering is zeker welkom!
    Verder wens ik je alle succes met de afronding van je studies en een mooie toekomst met al je opgedane ervaring in je rugzak!
    Het ga je goed!
  2. Eline In Brazil:
    24 april 2023
    Dankjewelll!! Ik vrees er wel voor dat de zon niet in mijn koffer paste 🥲
  3. Maria:
    24 april 2023
    PS: Na ieder END volg er een nieuwe START!
  4. Eline In Brazil:
    Correct ja haha!
  5. Mama:
    24 april 2023
    Hier kijken we er ook enorm naar uit om je terug thuis te zien komen. Alles zal weer even wennen worden voor je 😉 Maar deze ervaring pakken ze je nooit meer af!
  6. Eline In Brazil:
    Heheee ✌🏼
  7. Elise:
    24 april 2023
    Topverhaal!! Weer heel wat ervaringen rijker. Moet wel een sterk vrouwtje geweest zijn om je zomaar op haar rug te kunnen gooien 🙈😱 Gelukkig was de Uber je redding 😀 Op dit moment hang je boven in de lucht, we kijken al uit naar je thuiskomst. Oma ook! Hopelijk veel 🌞in je koffer, we kunnen het gebruiken. Warm je in Lissabon nog maar goed op voor je op het vliegtuig stapt richting Brussel. Tot heel snel....... 😘
  8. Eline In Brazil:
    24 april 2023
    Was nochtans maar een klein vrouwtje 🙈 en de zon paste niet meer in mijn koffer 🥲🥲🥲
  9. Elise:
    24 april 2023
    Klein maar dapper blijkbaar 🙈 😀 Eind van de week waarschijnlijk warmer weer hier! 🤞
  10. Eline In Brazil:
    Hopelijk 🤞🏼🤞🏼