12. Illegaal carnaval vieren hoho

3 maart 2023 - Salvador, Brazilië

Amaaaaiiiii, wat is de tijd plots immens snel aan het vliegen.. Mijn wekelijkse updates zijn niet meer zo wekelijks dus xd

Ma bon, wat heb ik ondertussen allemaal al weer meegemaakt. Sinds dat ik in Salvador ben, heb ik voor mijn project nog niet echt veel moeten doen want het was gesloten al die tijd, want er was namelijk eerst een pre-carnaval feestje in de wijk en daarna was het echt carnaval in Salvador. Het pre-carnaval feest’je’ wordt mede-georganiseerd door ons project omdat ze met dat feest andere mensen willen aantrekken en willen laten zien hoe tof de wijk is. De wijk staat namelijk onder druk door gentrificatie. Vastgoedinvesteerders zouden eigenlijk alle huizen in de wijk liefst platgooien en luxe appartementen op plaatsen, omdat de wijk dicht aan het strand ligt maar ook vlak naast het historisch centrum. Ultieme plaats denken zij dus. Maar de inwoners uit de wijk zijn resistent. Het project heeft enkele jaren geleden stappen ondernomen om resistenter te worden door bv de gevels van de huizen te schilderen in felle kleuren.

Ik ken de wijk nog niet super goed, maar ik ben wel al eens 1 keer mee gaan roeien - dat wordt gedaan door de mensen van het project (die ook mijn nieuwe gastfam zijn) en andere mensen uit de community - en daarna waren we iets gaan drinken, en toen had ik al door dat het weer een kleine, warme gemeenschap is die elkaar allemaal kennen en elkaar allemaal helpen.

Maar dus, het klein pre-carnavalsfeestje in de wijk was IMMENS veel volk op straat, heel warm, maar wel heel nice! Het echte carnaval was nog duizend keer erger qua mensen op straat. We zijn 2 avonden naar het historisch centrum gegaan omdat we daar te voet naar konden wandelen want het was ook zowat onmogelijk om een uber te bestellen omdat de vraag zoooo immens hoog was tijdens carnaval.

De eerste avond in pelourinho was nog heel rustig, dus konden we op ons gemak naar concerten luisteren. De dag erna was het niet meer zo op het gemak. Het was veeeel drukker en we gingen naar een bekende artiest. We stonden goed, ik vond het niet zo leuk met zoveel man rond me, maar er was geen geduw dus oke, ik wou die artiest een kans geven. Maar het moment dat hij begon te zingen, beginnen heel veel mensen zich plots te verplaatsen waar geen plaats voor was, ik stond op omvallen bena en dan komt er een groepje van 4, die iedereen aan de kant duwen en die gaan recht naar voren naar de artiest toe. Toen had ik het gehad en ben ik weggegaan want bah mensenmassa’s xd Maar carnaval in Salvador was dus wel een ervaring xd

Carnaval duurde 6 dagen ongeveer, en tijdens zijn we naar een andere staat gerezen want we moesten onze overstay daar gaan aanvragen (je mag dus maar 90 dagen in Brazil zijn en daarna kan je nog 60 dagen extra aanvragen en een boete betalen, onze 90 dagen waren vervallen, hebben we een weekje ‘illegaal’ in Brazil gehangen en nu mogen we weer 60 dagen vrijuit gaan).

We zijn dus de ander meisjes in Fortaleza gaan bezoeken voor een weekje. Eerst zijn we naar het platteland getrokken en nou ja, carnaval kunnen ze daar ook wel vieren hoor. 2 avonden op 2 verschillende plaatsen. 1 avond mega veel volk, 1 avond een gezelliger, intiem feestje in het dorpje. Beide avonden veel bloem xdd Om eerlijk te zijn, ik zag mezelf er niet wonen voor 5 maand, ondanks de mooie omgeving en de warme community. 1 dag zonder stromend water en tussen de boerderijdieren was meer dan genoeg voor me.

Terugkerend naar de grote stad moesten we naar het busstation een dorp verderop en daar konden we leuk naartoe rijden in de motorbak hehe.

Vervolgens in de grote stad aangekomen, toch maar eens onze papieren om terug legaal in het land te zijn inorde gemaakt xd Bij deze ben ik dus nog maar minder dan 60 dagen in Brazil O.ooo

Voor de rest leuke daagjes gehad met de Fortaleza meninas, maar het ziek zijn was een beetje minder. Thalita en ik hebben wss allebei iets verkeerds gegeten waar onze darmen niet klaar voor waren want voor 7 dagen lang was het diarree en kotsen zelfs. Terug in Salvador toch maar eens het openbaar ziekenhuissysteem in Brazil uitgetest, ging best vlot en gratis. Al moest alles wel snel snel gebeuren want trager praten voor iemand die het niet helemaal verstaat was geen optie lol. Maar met de pilletjes die we hebben gekregen waren we gelukkig wel redelijk snel terug genezen!

Dag en bedankt heee!

Tchauuu

Xoxo

1. Mama:
    3 maart 2023
    Carnaval vieren zullen ze daar inderdaad wel kennen! Nu heb je dat ook eens meegemaakt hee. En gelukkig hebben de pilletjes geholpen. Geniet er nog van want zelfs ik vind dat het snel gaat 😉
  2. Eline In Brazil:
    Hehe ✌🏼😎😝
  3. Patrick:
    4 maart 2023
    Wel mooi met al die gekleurde huizen (Google maps). Salvador => Fortaleza is ook een hele hoek,,, toch niet te voet naartoe geweest. 🤦‍♂️Als ge terugkomt, breng mij een kilo ongepelde garnalen mee van de São Joaquim Fair. 🙈 5,78€ tegen 29€ hier is wel een heel groot verschil,😁
  4. Eline In Brazil:
    8 maart 2023
    Neej te voet zou ik iets te lang onderweg geweest zijn xdd & ik zal ze meenemen ja xd!
  5. Elise:
    5 maart 2023
    De tijd vliegt vooruit, dat is nog maar eens duidelijk. Over minder dan 2 maanden sta je weer met je voeten op Belgische bodem 😉 Wat een feestvierders zijn de Brazilianen. Tof dat je dat daar allemaal kan meemaken, superleuke ervaring! Fijn dat je met dit project ook weer in een fijne warme gemeenschap kan vertoeven. Gelukkig ben je weer terug genezen en kan je er weer volop tegenaan gaan. Geniet er maar van! Groetjes en tot je volgende verhaal!!! 😘
  6. Eline In Brazil:
    8 maart 2023
    Jaa zal heel snel terug in België zijn ja 😵 & immense feestvierders ja!!