8. Olaaaa 2023

3 januari 2023 - Salvador, Brazilië

Feliz ano novo!!!

Oftewel, gelukkig nieuwjaar!!!

Jullie hebben vast weer veel honger naar een nieuwe update over mijn Braziliaans avontuur, maar mijn honger momenteel op de bus richting Itacare tipt alles. Ben echt bijna aan het sterven van de honger, nog 3 uur te gaan 🥲🥲🥲

Maar laat me beginnen bij mijn avontuur om terug te keren naar Salvador. De busrit is op zich altijd wel een avontuur, dit keer begon het avontuur al met opstaan om 4 uur ‘s nachts om dan in het donker te vertrekken uit Igatu met de taxi. Eenmaal op de bus is het een avontuur om me niet te vervelen want velen uren strijken voorbij zonder bereik, dus zonder internet of wifi, te hebben en helaas word ik misselijk van lezen in de bus. Maaaar, het avontuur wordt zeeeer spannend vanaf het moment de bus een put in de weg niet meer kon ontwijken en het wiel loskomt. In een hol zonder bereik kan je niet veel doen daaraan, dus hebben we ettele kilometers aan 5km per uur gereden naar een garage in het volgende dorpje. (Er zijn heeeel veel putten in de weg btw lolll). Bus gemaakt, komen we aan bij een nieuwe stop, moesten we plots van bus wisselen en ik had dat niet door, ik ben namelijk zeeer bang om uit de bus te stappen omdat ik bang ben het verkeerd te begrijpen en de bus zonder me wegrijdt dus ik blijf gewoon ALTIJD in de bus XD. Maar er begonnen wel wat belletjes te rinkelen toen plots IEDEREEN de bus uit ging en de koffers verplaatst werden. Ma bon, met 2 uur vertraging uiteindelijk veilig aangekomen in Salvador met al mijn bagage.

De dag nadien was het mijn verjaaaaardaaag hihiii. Dat begon met Freya op te wachten in de luchthaven (had die meid ook nog eens een uur vertraging xdd), maar zeeeeer leuk weerzien hehe! De volgende ochtend werd er in het hostel voor me gezongen in het Nederlands, Frans, Portugees en Engels tegelijkertijd; was een zeer speciale, leuke ervaring lol. Voor de rest was mijn verjaardag een zeer leuk chilldagje en heb ik een zeeeer leuk/prachtig broek-top-setje gekocht voor mezelf ✌🏼

Ons hostel in Salvador was ook meeeega goed, omeletje met brood, vers sap, cake, banana frita en fruit was mijn immens goed ontbijt elke dag, personeel was suuper behulpzaam, er was een zwembad, super sociale mensen en meest leuke vanal: free caipirinhas elke dag voor een uurtje. Daar heb ik dus ook gebruik van gemaakt op mijn verjaardag ofcourse!

De dag erna zijn Freya en ik op daguitstap naar een eiland gegaan: praaaachtig! Aangezien we niet de standaard toeristen zijn willen we niet op een strand liggen met duizend mensen en parasols dus waren we op ontdekking gegaan op het eiland naar een kleiner strandje. Onderweg een hond/‘vuile rat’ tegengekomen die kwam snuffelen bij mij maar ons bijna ging aanvallen omdat Freya begon te schreeuwen lol (maar echt luid hhahaa en dan was ze op een verhoogje gesprongen in de hoop daar veilig te zijn xdd) Check de foto en zoom in op haar hoofd om de shock te zien XD

Na het hondenmomentje verder gewandeld en een privéstrand gevonden hehehe. We waren daar helemaal alleen dus konden rustig van de zee genieten (maar amai, zo warm dat die was, nog nooit zo’n warme zee gevoeld) (was wel nog steeds heel zalig en verkoelend)

Die avond zijn we ook op een sambafeestje beland. Ook echt zalig, wat een vibe! Ook weer helemaal kunnen losgaan en de heupen kunnen losschudden hehe.

De dag erna hebben we het iets gevaarlijker Salvador leren kennen: we moesten nog een sim-kaart fixen voor Freya en dat gaat enkel bij mannen die dat verkopen op straat voor een winkelcentrum en die hun eigen identiteitsnummer gebruiken om de sim te activeren. I know, klinkt heel louche, maar iedereen zijn job he XD Alles ging goed, vriendelijke man die de sim fixte, maar toen kwam plots de security guy van het winkelcentrum ons zeggen dat we eigenlijk onmiddelijk de taxi op de parking naast ons moesten inspringen. De sim was nog niet klaar dusja, dat ging nog niet. Dus zei ie dat we tegen de muur moesten staan en niks opvallends meer mochten doen en al zeker niet meer verder wandelen in de buurt daar. Er had dus iemand/een bende ofzo ons gespot (want we waren ook wel de enige witten in de omgeving, ook niet zo toeristische omgeving lol) en mochten we terug door het volk gelopen hebben zouden we onmiddellijk overvallen geweest zijn. Dus toen de sim gefixt was zijn we maar direct in een taxi gesprongen en waren we terug veilig ✌🏼

Veel mensen in het hostel zeiden eigenlijk ook wel dat Salvador de gevaarlijkste stad van Brazil is, terwijl ik dacht dat dat São Paulo of Rio de Janeiro was, maar op die 4 dagen dat ik daar was hebben we best al wel wat ervaren op dat vlak. Buiten het sim-kaart verhaal hebben we ook een vrouw horen schreeuwen omdat haar ketting gestolen werd en hebben we nog een andere vrouw overvallen zien worden, die dan met haar koffer de overvaller aanviel en er zo een gevecht ontstond. Heel begaaid wel dat er niemand te hulp kwam schieten, maarja ik wist ook wel dat ik me niet mocht gaan moeien XD Nu lijkt het heel gevaarlijk natuurlijk, maar de stad is echt zooo mooi en de mensen erin ook. Sommigen zijn gewoon heel wanhopig en doen er alles aan om eten op tafel te krijgen…

Ma bon, terug naar een leuker gedeelte: nieuwjaarsavond. We gingen met een grote groep van het hostel naar het strand om vuurwerk te zien, maar aangezien ze geen beslissingen konden maken en zich amper konden verplaatsen omdat er steeds mensen weggingen en ge er dan weer op moest wachten hadden Freya en ik besloten om zelf op pad te gaan. We kochten een kokosnoot en 2 caipirinhas, goten het kokoswater weg en vulden de kokos met onze cocktail hehe. Toen gingen we op het strand zitten, telden we af, dronken uit onze kokosnoot en genoten van het vuurwerk. Daarna zijn we over 7 golven gesprongen en hebben 7 wensen gedaan (Braziliaanse traditie) en hebben we erna gedanst in de regen want plots was het immens hard aan het regenen, maar dat kon alles behalve onze vibe verpesten.

Conclusie: weer veel meegemaakt de afgelopen dagen maar enorm veel genoten en suuuupppeeeeeeer blij dat Freya in Brazil is.

Btw: mijn portugees is echt booommmm! Ben hier keivaak aan het vertalen voor toeristen die geen portugees kunnen én plots praat ik vloeiend. (Ma bon, versta nog steeds veel niet hoor, maar het gaat vooruit hehee)

Trouwens, wist-je-datje sectie op aanraden van Freya: wc-papier wordt hier nooit in de wc gegooid maar gewoon in de vuilbak… (Freya was ervan verbaasd dus vandaar het leuk weetje)

Toedelssss

Xoxoxo

1. Gina:
    3 januari 2023
    Wat een spannend verhalen !
    Ook voor jullie Beste wensen voor 2023!
    En vooral nog leuke ervaringen. We kijken telkens uit naar je verhaal !
  2. Eline In Brazil:
    Dankjewelll! 🤗😎
  3. Mama:
    Ben ook super blij dat Freya daar is 😏
    Tip: zorg dat je wat eten mee hebt bij je busreisjes 😉
  4. Eline In Brazil:
    Normaal altijd prepared maja 🙈
  5. Patrick:
    🤔Brasil... lijkt mij ook wel iets. Maar 't is zo ver zwemmen hé. 🤦‍♂️😊😉
  6. Eline In Brazil:
    Bootje nemen dan 😎✌🏼
  7. Elise:
    3 januari 2023
    Feliz ano novo voor jullie!!!
    Wat een avonturen maak jij daar mee 😱🙈🤭
    Het is weer een geweldig verhaal 👏
    Kijk al uit naar het vervolg! Hou het daar veilig, gelukkig zijn jullie met twee. Geniet nog van jullie verdere uitstappen en tot het volgende verslag van jullie avonturen 😉 groetjes😘
  8. Eline In Brazil:
    4 januari 2023
    Hehe idd zeer spannend allemaal xdd, familie is er niks tegen loll